9 Mayıs 2015 Cumartesi

HAYIR,DİĞERLERİ İSTEKLERİNİ YAPSINLAR VE SÖYLESİNLER DİYE ONLARI BÖYLE BIRAKMAYACAĞIZ.

Bazıları daveti diğerlerine götürmemek veya diğer Müslümanları kendi halleri üzerine bırakıp onlara doğruyu göstermemek için şu ayeti delil olarak göstermeye çalışıyorlar;

“Ey İman edenler siz kendinize bakın, siz hidayetli olursanız, kim saparsa size zarar vermez. Hepinizin dönüşü Allah ’adır.
O size ne yaptığınızı haber verecektir. ”
(Maide: ıo5) 
Bu ayetin manası; diğerlerine
davayı götürmemek veya diğerlerini düzeltmek için çalışmamak, veya marufu emretmemek ve münkeri nehyetmemek değildir.
Onun manası, kendinize bakın ve kendinizi düzeltin. Aynı anda diğerlerini düzeltirken veya onlara hakkı ve hidayeti gösterirken, hidayeti ve doğruyu ret ederlerse, tebliğ ettikten
sonra saparlarsa, size zarar vermezler. Yani günahlarından size bir şey gelmez. Çünkü onlara hidayet ve nasihati gösterdiniz. Fakat onlar bunu ret ettiler. O zaman siz Allah karşısında mesuliyetten kurtuldunuz. Hepiniz ona döneceksiniz ve yaptığınızı size bildirecektir. Çünkü ayetler birbirlerini açıklıyor.

Diğer ayetlerde, Resulullah (s.a.s) bize tebliği için şahit. Müslümanlar da diğerlerine tebliğ ettikleri için şahit olarak getirilecektir. Ayrıca, Marufu emretmenin ve
m ü n k e r i nehy etmenin farziyeti bir çok ayette gösterilmiştir 
nahl.125-hac-67-kassas-87-şura-15-akaf-32-yusuf-108-araf-181 nolu ayetlere bakınız.


Kuran çelişkiyi tanımaz. Bir yerde diğerleriyle ilgilenin, başka yerde ilgilenmeyin diye bir çelişki yoktur.Aynı 
konuyla ayetler toplanacak, beraber incelenecek ve bu şekilde anlaşılacaktır. (Burada yaptığımız gibi). Nitekim, Cubeyr bin Nufeyr şöyle diyor: Resulullah (s.a.s)’in sahabelerinin bulunduğu halkaya (çalışma gurubuna) katıldım. Oradakilerin en küçüğü idim.

Marufu emretmek ve münkeri nehyetmek konusunu birbirlerine hatırlatınca ben şöyle dedim. Allah’ın kitabında şu ayet (Maide 105) yokmu?. Onlar hepsi bir dille bana şöyle dediler: Kuran’dan bir ayet koparıyorsan onu hiç bilmiyorsun ve onun tevilini de bilmiyorsun?. Hiç onu söylemeseydin diye dilerdim. Onlar konuşmalarına devam ettiler. Onların gitme zamanı gelince şöyle dediler. “Sen daha küçüksün, bir ayeti kopardın, onu da bilmiyorsun. Belki o zaman yetişirsin. O zaman Cimriliği ve kendini diğerlere tercih etme (bencillik) yaygın olacak, heva ve nefse uyulacak herkes kendi görüşünü beğenecek. O zaman kendine bak, sen hidayetli olursun kim saparsa sana zarar vermez. ” (ibni Cerir)-Tabiinlerin en büyüğü ve en ünlüsü Said bin El Museyb(r.a) bu ayetle ilgili şöyle dedi. Marufu emreden ve münkeri nehyedersen sen hidayetli olduğun halde kim saparsa sana zarar vermez.

Ebu Bekir (r.a) bu ayetle ilgili şöyle dedi! “Ey insanlar; bu ayeti(Maide 105) okuyorsunuz ve onu yerine oturtmuyorsunuz. OysaResulullah (s.a.s)’in şunu dediğini işittim: İnsanlar münkeri görürlerse ve onu değiştirmezlerse (Allah) onlara kapsamlı bir azab indirmek üzerinde olur. ” (lbnİ Habben’bni
HanbeL, Tirmizi; Ebu Davud)

Tirmizi şöyle rivayet etti: “Abu Ümeyye Eşiani, Abu Selebe El Haşniye geldim bu ayette (Maide 105) ’e karşı nasıl davranacağım?. Şöyle cevap verdi: Onu bilene sordum. Resulullah (s.a.s.)’e sordum, bana şöyle dedi:
“Daha doğrusu marufu emredin, münkeri nehyedin. Ancak, cimrilik ve bencilliği yaygın görürsen, heva ve nefse uyulduğu, dünya tercih edildiği ve herkesin kendi görüşünü beğendiğini görürsen kendine bak, avamı bırak, arkanızdan öyle günler gelecek ki, sabredenler kıvılcımı elinde tutanlar gibidir. O günlerde sizden faaliyet gösteren elli kişinin ecri kadardır. ”

Tefsir sahibi İbni Kesir şöyle diyor: “Bu ayette marufu emretmeyi ve münkeri nehy etmeyi terk etmeye delalet eden herhangi bir işaret yoktur. Buna göre, davayı diğerlerine götürmemiz, nasihat etmemiz ve hakkı söylememiz farzdır. Biri münkeri, İslam 'a aykırı herhangi bir hareketi yaparsa veya söylerse nehy etmemiz gerekir. Diğerlerin istediklerini yapsınlar veya söylesinler diye onları böyle bırakmayız. Özellikle, biri Müslümanlara mensup ise veya İslam ’a bir şey nisbet ederse ve yaptığı veya söylediği dinimize aykırı ise hiç susmayız. ”

Bu iş her Müslümanın ana işi olduğu gibi bizim de ana işimizdir. Her grup ve herkes yolunda yürüsün diye İslam’a muhalefet ettiği halde mi susacağız hayır hayır! Hakkı söyleyeceğiz, doğruyu söyleyeceğiz! Nitekim, Allah’tan korksak, doğru ve hak sözü söylesek Allah bizim işlerimizi İslah eder ve günahlarımızı bağışlar. Hemde Allah’ın kitabına ve Resulünün sünnetine uyarsak büyük bir başarıya ulaşırız. 
Bu söz <Ahzap 70_71) ayetlerinde Rabbımız bize ve diğer müminlere verilmiştir. *



1 yorum:

  1. “Daha doğrusu marufu emredin, münkeri nehyedin. Ancak, cimrilik ve bencilliği yaygın görürsen, heva ve nefse uyulduğu, dünya tercih edildiği ve herkesin kendi görüşünü beğendiğini görürsen kendine bak, avamı bırak, arkanızdan öyle günler gelecek ki, sabredenler kıvılcımı elinde tutanlar gibidir. O günlerde sizden faaliyet gösteren elli kişinin ecri kadardır. ”

    YanıtlaSil